Lurer du på hva naprapati er? Se videoen Norges Naprapatforbund har laget for å få et innblikk i hva vi kan hjelpe deg med!

Naprapati betyr å korrigere årsaken til smerte.  Ordet kommer av det tsjekkiske ordet ”naprapvit”, som betyr å korrigere, og det greske ordet ”patos”  som betyr smerte.Yrket oppstod i 1907 da den amerikanske kiropraktoren Oakley Smith formulerte grunntesen for naprapatien.

Naprapati er et behandlingssystem som tar sikte på å normalisere problemer i bevegelsesapparatet. Til grunn for naprapatien ligger ett  helhetssyn, der ortopedisk medisin kombineres med spesifikk kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon.

Naprapati er en gren innenfor manuell medisin , som vil si at det først og fremst er hendene som er vårt arbeidsredskap. Som regel kombineres leddrettede behandlingsteknikker, som manipulasjon og mobilisering, med mykdelsbehandling som massasje og muskelspesifikk tøyning. Det er denne kombinasjonen av ulike behandlingsmetoder som gjør naprapati til en effektiv behandling av muskel- og leddplager.

Utdanning

Utdannelsen er et fire årig heltids studie ved naprapathøgskolan i Stockholm. Skolen er den største høyskolen i Norden innen manuell medisin og har utdannet naprapater siden 1970. Undervisningen består av en teoretisk allmennmedisinsk grunnutdannelse med spesialisering innen naprapatisk manuell medisin. Siden den offentlige godkjennelsen i Sverige og Finland trådte i kraft i 1994 har et 5. turnusår kommet i tillegg for å oppnå en svensk godkjennelse/legitimasjon.

Under hele studietiden smeltes den teoretiske og praktiske undervisningen sammen  i veilederstyrt praksis, der elevene behandler pasienter. Skolen er støtteberettiget av Statens Lånekasse