Første besøk varer ca 45 min, og gir dermed pasienten god tid til grundig å beskrive sitt problem, bli undersøkt og behandlet. Ved en førstegangskonsultasjon, innledes besøket med en anamnese og en gjennomgang av pasientens sykdomshistorie og livssituasjon. Dernest kontrollerer vi pasientens neurologiske status og gjør  funksjonelle tester av muskler og ledd, for å bestemme hvilke strukturer som er årsaken til problemet. Testene kan også avdekke eventuelle alvorlige sykdomstilstander, hvor  pasienten oppfordres til å kontakte lege.  På bakgrunn av de resultater undersøkelsen gir, velger vi en eller en kombinasjon av flere behandlingsmetoder. Metodene vi oftest benytter oss av er:

Manipulasjon: bedrer funksjonen/ bevegeligheten i kroppens ledd. (På folkemunne ofte kalt ”knekking” på grunn av lyden som oppstår ved behandlingen) Her benytter naprapaten svært spesifikke håndgrep som utføres i høy hastighet, med små bevegelsesutslag og med så lite kraft som mulig.

Mobilisering: en tøyemetode, som er et mykere alternativ enn manipulasjon, for å bedre bevegeligheten i kroppens ledd.

Muskeltøyninger: bedrer musklenes funksjon over et ledd og senker muskelspenninger.

Triggerpunktsbehandling: løser opp ”muskelknuter”, senker muskelspenninger og letter på smerte.

Massasje: brukes som komplement for annen behandling.

Rehabilitering og trening: ulike hjemmeøvelser og treningsprogram tilpasses hver enkelt pasient, slik at pasienten på egenhånd kan forebygge sine plager. Grunnprinsippet er å skape balanse mellom styrke og bevegelighet.

Hvilke diagnoser behandles

Vi behandler alle former for  muskel- og leddplager, både akutte og kroniske, samt andre symptomer som har sitt utspring fra slike plager. Dette kan for eksempel være:

• Hodepine, migrene, svimmelhet
  • Isjias, lumbago, ryggsmerter,
  • Skuldersmerter, musearm.
  • Nevrologiske og sirkulatoriske plager som stammer fra muskel- og skjelettsystemet. (prolaps, ”prikking”, nummenhet eller svakhet i armer og ben)
  • Myalgier
  • Benhinnebetennelse, knesmerter
  • Achilles problemer, smerter i ankel og fot

Lurer du på om vi kan hjelpe akkurat deg, så ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.

Naprapat triggerpunkt